085-0494494

Home > ERP implementatie > Zo prikt u door de salespitch van de ERP leverancier heen

Zo prikt u door de salespitch van de ERP leverancier heen

03 maart 2016

Kiezen voor een passende ERP leverancier is een lastig aspect van een nieuwe ERP implementatie.

Is de oplossing kostbaar? Is er veel maatwerk nodig? Hoeveel tijd kost het om te implementeren? Dit zullen vragen zijn die door uw hoofd zullen spoken. De verkoper zal daar in zijn sales pitch zo veel mogelijk op inspelen. U zult niet snel horen van een sales manager van een ERP leverancier dat hun oplossing niet de juiste is voor uw bedrijf. Het kan hierdoor een uitdaging zijn om te zien wat standaardteksten ter promotie van de oplossing zijn, welke van de oplossingen de beste voor u is en of er bij deze oplossing veel maatwerk nodig zal zijn. U zoekt namelijk naar de ERP oplossing die het beste past bij uw organisatie en vooral: uw specifieke en unieke behoeften. Het is daarom belangrijk dat hetgene dat u koopt ook past de bij verwachtingen die u heeft. Daarom in dit artikel een aantal tips om hiervoor te zorgen. 

Zorg ervoor dat veronderstellingen in het voorstel aansluiten bij uw verwachtingen

Sommige software leveranciers zullen veronderstellingen doen die ervoor zorgen dat kosten worden gereduceerd, zodat zij ogenschijnlijk overkomen als de meest voordelige oplossing. Zo wordt er door veel organisaties vanuit gegaan dat het bedrijf die de implementatie doet, ook zorg draagt voor zaken als het management van organisatorische verandering, herstructurering van bedrijfsprocessen en data conversie. Of dit nou wel of niet geldt voor uw organisatie, om het project succesvol te maken moet iemand zorg dragen voor deze activiteiten. Dit moet dus duidelijk zijn en meegenomen worden in een voorstel.  Sales managers zullen niet altijd riskeren om de geschatte kosten hoog te presenteren, omdat ze bang zijn daardoor handel te verliezen. Het is dus belangrijk dat u goed kijkt of het voorstel aansluit bij alle behoeften en verwachtingen van uw bedrijf. 

Vraag aan de ERP leverancier om een presentatie op maat

ERP leveranciers zijn goed getraind om de sterkten van hun software naar voren te brengen, terwijl ze hoogstwaarschijnlijk weinig zullen spreken over de zwakten van de software ten opzichte van de concurrentie. Als er nieuwe ERP software wordt aangeschaft en geïmplementeerd, zijn de behoeften en eisen van uw bedrijf aangaande deze software het enige dat telt. Het is van kritiek belang dat u naar de software kijkt met die context. Een demo op maat waar in een dag in uw bedrijf wordt geschetst, is een voorbeeld van een effectieve manier om te kijken waar software wel of niet toe in staat is. 

Begrijp hoe software wordt aangepast om aan te sluiten op uw wensen

Geen ERP systeem is perfect. Het is daarom onrealistisch aan te nemen dat er een oplossing is die al in al uw behoeften en eisen voorziet, zonder enige vorm van maatwerk toe te passen. U wilt niet te veel maatwerk, want dit is kostbaar en tijdrovend, maar er zal toch vaak iets van maatwerk nodig zijn. Het is daarom handig goed na te denken wat uniek is aan uw bedrijf en wat uw USP’s zijn. Zorg ervoor dat de voorstellen die u krijgt, hier heel goed rekening mee houden. 

Dit zijn een aantal manieren om ervoor te zorgen dat voorgestelde oplossingen goed aansluiten bij de behoeften van uw bedrijf. Afsluitend: Zorg ervoor dat u het selectieproces leidt, niet het salesteam van de ERP leverancier!

 

Meer informatie over ERP?

Vragen over ERP of andere bedrijfssoftware?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.

Reageer