085-0494494

Home > E-COMMERCE > Verslag Webwinkel Vakdagen 2017 (Deel 1/2)

Verslag Webwinkel Vakdagen 2017 (Deel 1/2)

26 januari 2017

Afgelopen week bezochten we de Webwinkel Vakdagen 2017. Deze editie van de e-Commerce beurs te Utrecht, wist dit jaar ruim 11.000 bezoekers te trekken.

Net iets meer dan in het voorgaande jaar. (Hier schreven we overigens ook een aantal verslagen over: lees ze hier!) Maar wat vooral opviel, was dat het een stuk beter georganiseerd was dan in 2016.

Niet dat de editie van 2016 slecht was, helemaal niet. Maar dit jaar voelde de beursvloer ruimer, informatievoorziening was goed en vooral: het zag er een stuk strakker uit. We liepen rond, gaven onze ogen de kost, en woonden een viertal keynotes bij. We doen hier van verslag in twee delen: je leest nu deel 1, morgen komt deel 2 online. 

B2B klanten: het zijn net consumenten

Onze eerste keynote is van Greetz, verzorgt door Linde de Lange. De Lange, die onder andere ook werkte voor Bol.com en AH, opent haar keynote met de opmerking dat B2B klanten niet heel veel verschillen van B2C klanten. Zij vervolgd dat de zakelijke klant grotendeels dezelfde behoefte heeft als de consument: ze willen graag verrassen en attent zijn. En de zakelijke klant is in veel opzichten interessanter dan de particuliere. Zo heeft de zakelijke klant voor Greetz een aanzienlijk hogere klantwaarde: 430% op de jaaromzet ten opzichte van B2C. Daarnaast zijn ze volgens de Lange loyaler en minder prijsgevoelig.

Echter, een zakelijke klant neemt wel andere uitdagingen met zich mee dan de consument. Zo zijn er bijvoorbeeld grote klanten die hun eigen voorwaarden opleggen, bijvoorbeeld een betalingstermijn van 60 dagen. Ondanks dat het een uitdaging kan zijn dit te faciliteren, wil je deze klanten toch binnenhalen en e ze daarom tegemoet komen. Wat volgens de Lange echt een randvoorwaarde voor de B2B markt is; de mogelijkheid te bieden te betalen per maandfactuur. Hier hebben namelijk zeer veel bedrijven behoefte aan.

Naast de administratieve kant, moet de content ook aangepast worden voor zakelijke klanten. Zo is het bijvoorbeeld zinloos de zakelijke klant artikelen aan te bieden voor valentijn, maar is secretaressedag wel weer een goede invalshoek. Daarnaast is realtime content belangrijk, die wordt gericht op de specifieke bezoeker: bij zakelijk bijvoorbeeld geen foto’s met kinderen, maar meer zakelijke foto’s. Met deze realtime content is Greetz momenteel hard bezig. Daarnaast is Business Intelligence (BI) cruciaal om goed inzicht te geven in de klant, ook om ze relevante content te kunnen bieden.

Webwinkel vakdagen

E-Commerce in the mobile day

Lars Lockefeer van Picnic gaat ons vertellen over e-Commerce in het mobiele tijdperk. Het eerste kwartier van de keynote krijgen we een voornamelijk een tour door de geschiedenis van het internet en technologie van de afgelopen 10 jaar. Een prima verhaal, maar helaas iets langdradig en voor iedereen in de zaal geen nieuws. Uiteindelijk komt dit verhaal uit op hoe de Smartphone een zeer bepalende factor is geworden in ons leven. En dit zal blijven doorzetten. Zo kondigde een aantal maanden geleden Google al aan dat het gaat transformeren naar “mobile-first”. Momenteel worden de mobiele rankings grotendeels bepaald vanuit de desktop-rankingsignalen. Dat wordt nu omgedraaid: de signalen op de mobiele pagina’s gaan op diverse manieren leidend worden. Dit werd vandaag ook bevestigd tijdens een keynote van Van der Feltz, Director Google Netherlands, die zei onder andere: “Lukt het je niet om mobiel goed te werken, vergeet het dan maar”.

Your supermarket in your pocket

Voor wie Picnic nog niet kent: het is een supermarkt zonder fysieke winkel. Wat Picnic simpelweg doet is één schakel weghalen bij de traditionele supply chain van supermarkten, namelijk de supermarkt zelf. Het traditionele systeem van supermarkten is om klanten zelf te laten orderpicken in één van hun vele fysieke winkels. De innovatie die daar nu bij komt is dat dit thuis kan worden bezorgd, vanuit die zelfde fysieke winkel. Picnic echter haalt de fysieke winkel weg. Het enige dat Picnic hiervoor als supermarkt nodig heeft is een magazijn, (elektrische) busjes met chauffeurs en vooral: een goede app. Zie ook de afbeelding hieronder. Picnic, wat startte in Amersfoort, beschrijft zichzelf volgens Lockefeer niet als retail bedrijf, maar als “tech company”. Zo opereert het namelijk.

Mede hierdoor kan Picnic zich zeer goed onderscheiden van zijn concurrenten. Zo is realtime inzichtelijk waar de bus van Picnic momenteel rijdt, weet je precies op welk tijdstip Picnic komt bezorgen en krijgen klanten pushberichten ter herinnering als boodschappen bijna aan gaan komen. Dit creëert, naast een goede service en klantbeleving, efficiëntie op. De deur staat namelijk vaak al open als de chauffeur aan komt, dit bespaart dus tijd. Na de afronding van een order wordt de klant gevraagd een recensie of rating te geven. Dit gebeurt bij 40% van de orders van Picnic, wat indrukwekkende cijfers zijn. Daarnaast wordt de klant gevraagd of er nog iets werd gemist in het assortiment, zodat dit bij een regelmatige aanvraag kan worden toegevoegd. Een andere functionaliteit van de app is dat er door machine learning suggesties worden gedaan van boodschappen. Hierdoor kunnen klanten steeds sneller en gemakkelijker hun boodschappen in de app selecteren en bestellen. 

Wat vooral opvalt aan het verhaal van Picnic en in het bijzonder de app: het gebruik en design voelt allemaal zo simpel en gemakkelijk aan. Een overzichtelijk app met simpele opties, die het gemak van de klant centraal zetten. We kunnen dan ook niet wachten tot Picnic is uitgerold over heel Nederland, en ook bij ons in Zeist beschikbaar is. 

Deze eerste twee keynotes vormden een goed begin van deze dag op de Webwinkel Vakdagen. Morgen kunt u hier het verslag van de rest van dag lezen. 

Meer informatie over e-Commerce?

Vragen over e-Commerce of andere bedrijfssoftware?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.

Reageer