085-0494494

panel
Home > digitale transformatie > Weerstand bij transformatie heeft grote invloed op de operationele efficiëntie

Weerstand bij transformatie heeft grote invloed op de operationele efficiëntie

10 mei 2017

Een organisatorische verandering op het gebied van IT is lastig uit te leggen aan mensen die nog nooit een digitale transformatie of implementatie van nieuwe software hebben meegemaakt.

Dit geldt overigens ook voor sommige mensen die getuige waren van een gefaalde implementatie. Projectplannen, software, budgetten en documentatie zijn over het algemeen nog redelijk te omvatten, het is tastbaar. Dit is bij een organisatorische verandering een stuk complexer. Changemanagement (in het Nederlands ook wel verandermanagement genoemd) kan het risico op weerstand van werknemers neutraliseren, maar het lijkt wel alsof er altijd eerst iets fout moet gaan, alvorens de mogelijke impact van een verandering pas echt duidelijk wordt.

Dit geldt ook voor organisaties die zomaar aannemen dat hun werknemers zonder te zeuren mee zullen werken. Ze denken dat iedereen wel klaar is met het oude systeem en dat ook hun hard toe zijn aan een nieuw systeem. Dit is echter een grote valkuil. Werknemers kunnen pas echt klaar zijn voor een verandering als ze ook daadwerkelijk weten wat deze verandering inhoudt. En werken met een nieuw systeem vraagt de nodige inzet en aanpassingsvermogen.

Is dit bij uw bedrijf wellicht ook het geval? Als u een of meerdere van onderstaande symptomen detecteert in uw bedrijf, is het in ieder geval verstandig om nog eens goed te kijken naar het organisatorisch verandermanagement.

Bedrijfsprocessen kloppen niet meer

Weerstand van werknemers betekent dat het team waarschijnlijk nieuwe processen, systemen en handelingen zal gaan weigeren. Als zij zich verzetten tegen de standaarden van het bedrijf, creëren ze vaak hun eigen operationele processen die ingaan tegen de bedoelde processen van de organisatie en dat staat haaks op het doel van een ERP implementatie. Het is daarom van belang dat een implementatie van software altijd samengaat met goed organisatorisch verandermanagement.

Er worden constant workarounds gecreëerd

Als er niet goed wordt gekeken naar organisatorisch verandermanagement, is de kans zeer groot dat mensen workarounds (omwegen in processen) gaan creëren. Dit is de reden dat er in uw bedrijf verschillende losse spreadsheets rondslingeren en vele inefficiënte processen zijn (lees daarover ook eens dit artikel). En dit is precies hetgeen dat u met nieuwe software wou voorkomen. Des te minder u investeert in verandermanagement, des te meer workarounds er zullen ontstaan.

Het trainen van eindgebruikers blijkt lastig

Als er een grote weerstand is vanuit werknemers, gaat het lastig worden om eindgebruikers te trainen. In plaats van te leren werken met het nieuwe systeem, zullen werknemers hun tijd spenderen aan het reageren op alle veranderingen waar ze het niet mee eens zijn. Met als gevolg dat ze de nieuwe processen onvoldoende gaan toepassen in hun dagelijkse werk.

Uiteindelijk krijgt altijd het projectteam de schuld

Weerstand binnen een organisatie is destructief en zorgt voor het falen van een ERP implementatie, ongeacht wat het projectteam doet. Omdat de meeste leidinggevenden zonder ervaring met software implementatie of digitale transformatie dit niet begrijpen, zullen de beschuldigende vingers uiteindelijk gaan wijzen naar het projectteam. Het komt regelmatig voor dat aan de weerstand binnen een organisatie te weinig aandacht wordt besteed, waardoor het projectteam met lege handen komt te staan. Het geldt daarom zowel voor leidinggevenden als projectteams: focus niet teveel op technologie, maar kijk vooral goed naar de organisatie en zijn processen. 

Meer informatie over ERP?

Vragen over ERP of andere bedrijfssoftware?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.

Reageer