085-0494494

panel
Home > digitale transformatie > Hoe een CIO eigenlijk al kan weten dat hij binnenkort ontslag krijgt

Hoe een CIO eigenlijk al kan weten dat hij binnenkort ontslag krijgt

22 augustus 2017

Het gebeurt met regelmaat dat CIO’s ontslagen worden. Een vervelende conclusie, maar we kunnen er helaas niet omheen.

Dit op zich is geen ramp, mensen verliezen wel vaker hun baan. Maar het is wel jammer als dit compleet overbodig was en het voorkomen had kunnen worden. Omdat wij als extern en onafhankelijk adviseur iets verder van een organisatie af staan en we elke dag met verschillende CIO’s werken, hebben we waarschijnlijk de waarschuwingssignalen iets beter in de gaten. In ons dagelijkse werk zien we nou eenmaal vaste patronen en slechte gewoonten waarin CIO’s vaak vervallen, voordat de bom valt. Dit geldt overigens niet alleen voor CIO’s; ook leidinggevenden, managers en leden van het projectteam kunnen deze punten ter harte nemen. We noemen de belangrijkste signalen, doe er uw voordeel mee.

1. U bent in uw eentje verantwoordelijk voor een goed lopende transformatie

Bedrijven zijn veelal geneigd om die ene juiste persoon te vinden die het allemaal gaat regelen. Iemand die een paar implementaties heeft meegemaakt en de juiste ervaring mee neemt. Die persoon die alle moeilijkheden wegneemt of voorkomt waar andere organisaties het zo moeilijk mee hebben. Is dit herkenbaar en bent u met deze intentie aangenomen? Dan moet u op uw hoede zijn. U zult namelijk veel meer nodig hebben dan alleen vaardigheden en ervaring om de transformatie goed te laten verlopen. U heeft medewerking van het managementteam nodig, een goed projectteam, meewerkende stakeholders en waar nodig externe consultants. Denken dat u het allemaal alleen kunt is een denkfout en dit kan u uw baan kosten. 

2. Ja maar… U bent het hiermee eens! U bent de juiste persoon! U kunt dit alleen!

U denkt wellicht dat dit een eenvoudige klus wordt en dat u dit gemakkelijk zelf aan kan. Dit is echter de grootste fout die u maar kunt maken. Maak gebruik van de capaciteiten van het team dat u tot uw beschikking heeft binnen de organisatie. Huur capaciteiten in die hier niet toe behoren en zorg dat het managementteam aan uw zijde staat gedurende het proces. Een digitale transformatie is een ‘team-effort’, niet een ‘one-man-job’. Als u écht denkt dat u het alleen kan, zit u waarschijnlijk binnenkort de hele week alleen thuis op de bank, u af te vragen waar het is misgegaan.

3. U maakt beslissingen die kosten en risico vermeerderen

Dat dit een goed idee is klinkt heel logisch, maar dit is absoluut een uitdaging. Er zijn een grote diversiteit aan beslissingen die in eerste instanties goed kunnen lijken: Zo bespaart u op verandermanagement, analyseert u de huidige bedrijfsprocessen niet goed (bijvoorbeeld in de hoop dat nieuwe software deze wel bepalen) of bespaart u op externe inhuur van consultants. Dit zijn zaken die op papier en de korte termijn interessant lijken, maar waar u op langere termijn spijt van gaat krijgen. De realiteit is dat dit in de meeste gevallen zorgt voor een stijging van zowel de kosten alsook tijd.

Het verschil begrijpen tussen (en in kaart brengen van!) de kosten op korte termijn en lange termijn is vaak iets waar niet goed naar wordt gekeken. U kunt het managementteam in het begin wellicht overtuigen dat u zorgt voor een relatief goedkope transformatie en u kunt dit met cijfers goed onderbouwen. Maar dit zal op de lange termijn problemen veroorzaken. En dit kan (u voelt hem al aankomen) u uw baan kosten.

4. U bespaart binnen het project op de verkeerde plekken

Begrijp ons niet verkeerd: Het is belangrijk om binnen een project goed na te denken wat wel en niet nodig is en een plan te hebben hoe dit moet worden gestuurd en gecontroleerd. Maar het is van belang dat u dit op de juiste momenten en plekken doet. Snijden op de verkeerde plekken is namelijk een doodzonde. Een consultant niet inhuren omdat zijn tarief hoger is dan uw interne krachten, zal mogelijk invloed hebben op kosten op de lange termijn. Natuurlijk, als de consultant gelijke capaciteiten heeft als de interne krachten, heeft u de consultant niet nodig. Maar besparen op benodigde capaciteiten waar u geen interne beschikking over heeft, zal op de lange termijn niet in uw voordeel gaan werken.

Als u ergens moet besparen, denk dan bijvoorbeeld eens aan het reduceren van maatwerk, besparen op modules die u niet gaat gebruiken of licenties die overbodig zijn. Wij kunnen u helpen om kosten te besparen op de juiste plekken op de lange termijn.

Meer informatie?

Of vragen over digitale transformatie?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.

Reageer