085-0494494

Home > Cloud computing > 2012 CRM Buyers Guide

2012 CRM Buyers Guide

02 januari 2013

De 2012 CRM Buyers Guide is een onafhankelijk en objectief onderzoek van de Top 10 CRM cloud of SaaS systemen. Deze expert analyse biedt (IT)managers een praktische en transparante CRM software evaluatie.

De CRM Buyers Guide biedt een analyse van de volgende CRM systemen:

Door kenmerken zoals prijs, type cloud, offline mogelijkheid, SLA’s en certificeringen te vergelijken biedt de CRM Buyers Guide een nuttig stuk gereedschap om een eerste vergelijk te maken tussen de verschillende CRM software oplossingen, wat als basis kan dienen voor een verdere analyse van een shortlist van CRM leveranciers.

Onderstaande kwadrant laat zien dat Salesforce, Oracle CRM on Demand en Microsoft CRM tot de leiders behoren, terwijl NetSuite CRM+ de achterblijver is.

CRM cloud software kwadrant 2012 CRM Buyers Guide

CRM software cloud kwadrant

Het overzicht hieronder toont een vergelijk tussen de Top 10 CRM cloud of SaaS systemen op basis van 14 kenmerken.

CRM software cloud vergelijk 2012 CRM Buyers Guide

CRM software cloud vergelijk

Microsoft Dynamics CRM 2011

Ondanks het feit dat ze relatief laat zijn toegetreden tot de on-demand CRM software markt, heeft Microsoft in deze korte periode meer CRM klanten verworven dan welke leverancier ook. Ze gebruiken het momentum om de markt te veranderen op punten als platform mogelijkheden, installatie bereik en abonnementskosten.

NetSuite CRM+

NetSuite CRM+ bevat naast de traditionele CRM pijlers Sales, Marketing en Service ook uitgebreide software functionaliteit voor sales order processing, incentive management, project tracking en partner relationship management (PRM). NetSuite CRM+ is beschikbaar als standalone oplossing, of als onderdeel van de geintegreerde NetSuite ecommerce, accounting en ERP oplossing.

Oracle CRM on Demand

Met bijna 5 miljoen gebruikers en meer dan 5000 klanten in 145 landen claimt Oracle de beste CRM software leverancier te zijn. Die claim wordt natuurlijk ook door concurrent SAP gedaan. Ondanks het feit dat beide bedrijven deze toppositie claimen, onderkennen ze dat het aantal mega CRM aankoop projecten terugloopt, de enterprise software markt verzadigd is en dat hun groeiplannen alleen gerealiseerd kunnen worden als ze nieuwe markten en omzetten weten aan te boren.

RightNow Technologies

RightNow Technologies (NASDAQ: RNOW) is opgericht in 1997 en houdt hoofdkantoor in Bozeman, Montana en maakt SaaS CRM en ‘customer experience’ oplossingen. Het doel van het bedrijf is om organisaties te ondersteunen in het leveren van goede klantervaring. De mantra die het bedrijf hanteert is “Bevrijd de wereld van slechte ervaringen, 1 klant-interactie per keer, 8 miljoen keer per dag’.

Sage CRM

Sage CRM wordt gebruikt door meer dan 10.000 organisaties en 3,1 miljoen gebruikers in 70 landen, zowel on-demand als on-premise, wat het een serieuze speler op de MKB CRM markt maakt. Sage Group, met een breed portfolio van CRM, ERP en business software producten bedient wereldwijd 6.3 miljoen klanten.

Salesforce.com

Salesforce.com is zowel pionier als de belichaming van de SaaS CRM beweging. Sinds de oprichting in 1999 in een klein appartement in San Francisco is het bedrijf uitgegroeid tot de marktleider; een positie die door andere on-demand CRM leveranciers wordt bevochten. Vanwege de huidige grootte van het bedrijf is het niet langer de leider op basis van omzet, maar als we kijken naar de pure SaaS omzet cijfers, klantengroei en aantal gebruikers is het de onbetwiste markt leider.

Salesnet

Salesnet is een onafhankelijk opererend onderdeel van RightNow Technologies en levert cloud CRM software oplossingen voor het MKB. Opgericht in 1997 heeft het bedrijf zich onconventioneel ontwikkeld. In 2006 werd het bedrijf gekocht door RightNow Technologies voor $ 9 MLN, ter ondersteuning van het aanbod van salesforce automation van RightNow. Een teruglopend interesse in de B2B markt en een continue verandering in product strategie van RightNow zorgde er echter voor dat Salesnet werd ‘gedumpt’, waardoor een zelfstandig opererende unit overbleef.

SAP Business ByDesign

Met het on-premiseSAP CRM product kan SAP zijn positie als CRM software leider verdedigen. Oracle zal deze natuurlijk ook claimen, onder andere doordat beide bedrijven verschillende criteria en bronnen gebruik om hun toppositie te onderbouwen. Een andere overeenkomst van de twee bedrijven is dat ze beiden relatief laat de SaaS markt hebben betreden maar nu vol gas bezig zijn om hun achterstand in te lopen. SAP wil haar CRM Cloud marktaandeel vergroten door middel van haar on-demand oplossing Business ByDesign.

SugarCRM

In een industrie die bestaat uit vernieuwers of volgers is SugarCRM een van de weinige vernieuwers. Het bedrijf is ontstaan vanuit de ‘geboorte’ van SaaS en is sindsdien pionier op het gebied van zakelijke open source CRM oplossingen. SugarCRM heeft een van de beste groeicijfers van CRM software leveranciers wereldwijd, zoals meer dan 7000 klanten en 800.000 gebruikers in 80 landen en ruim 220 partners over de vijf continenten.

Zoho CRM

Zoho CRM is niet de gemiddelde business software leverancier. Ze focust op het MKB, positioneer haar CRM oplossing naast een breed pakket van productiviteitsapplicaties en hanteert een ‘freemium’ model. De focus op het MKB uit zich in de 3 edities die ze aanbieden, waardoor de aanschafdrempel laag blijft en via eenvoudige upgrade mogelijkheden uitgebreidere versies zijn aan te schaffen.

 

De volledige 2012 CRM Buyers Guide gaat per CRM leverancier dieper in op het bedrijf, de oplossing, de onderdelen Sales Force Automation, Marketing Management en Customer Service en bespreekt de sterke en zwakke punten van de besproken CRM oplossingen.

bron: CRM search

Reageer