085-0494494

Home > CRM > Projectmethodiek; wat is de beste en waarom?

Projectmethodiek; wat is de beste en waarom?

14 januari 2013

Ik ben op zoek naar jullie input en ervaring met ERP, CRM of e-commerce implementatie methodieken; Welke projectmethodiek(en) gebruik je en waarom juist die?

Veel leveranciers hanteren de methodiek die wordt aangedragen door de software fabrikant, maar ook worden methodieken ontwikkeld door de leverancier zelf. Wat zijn de verschillen, de overeenkomsten, de voordelen en de nadelen van de verschillende methodieken?

De resultaten van dit onderzoek worden samengevat in een whitepaper. Je ontvangt bericht zodra deze gratis te downloaden is via www.itselector.nl

Bedankt alvast voor je input en feedback!

De discussies worden ook via verschillende groepen op LinkedIn gevoerd:

ERP Community

IT selector

 

Jaap Lucas, ITselector B.V.

1 reacties

ERPvooriedereen gebruikt een Agile projectmethodiek bij de implementatie van onze ERP4. Op basis van de gevoerde gesprekken wordt de volgorde bepaald van implementatie van de verschillende ERP onderdelen. Hierbij wordt sterk gekeken, naar wat op korte termijn zo veel mogelijk waarde kan opleveren voor het bedrijf. Hierbij wordt ook direct gekeken of het mogelijk is autonome processen, in een vroeg stadium mee te nemen, zodat hiermee gewerkt kan gaan worden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het bijhouden van urenregistratie, het verwerken van declaraties of het managen van het wagenpark. Door dit direct mee te nemen, kan het bedrijf hier mee starten en levert deze nieuwe functionaliteit direct waarde op voor het bedrijf.De agile aanpak kenmerkt zich door het maken van “story’s”. We maken voor iedere behoefte, per ERP onderdeel (verkoop, inkoop, boekhouding, etc..) story’s, welke de behoefte van de gebruikers beschrijven. Hieraan zijn ook taken verbonden. Iedere taak heeft weer een duidelijke “Definition of Done”, oftewel een ondubbelzinnige beschrijving, van wanneer voldaan is aan de story.Een story is ingeschat op een aantal punten. Een punt is een conversie naar tijd, maar door te werken met punten, is het schattingsproces eenvoudiger. Blijkt in het proces, dat een punt meer tijd kost dan het voor ingeschatte aantal uur per punt, dan is eenvoudig te berekenen wat het effect op de planning zal zijn. In samenspraak met de klant wordt bepaald wie welke story/taak op zich neemt. Iedere taak wordt uitgevoerd en gecontroleerd. Dit is in het kort hoe ERPvooriedereen het aanpakt bij de implementatie van ERP4. We hebben hier heel veel succes mee en klanten zijn enthousiast over deze aanpak. Het stimuleert het samenwerken in het project en geeft de klant veel meer inzicht in het project.

2013-01-29 11:39:04 door Erwin van der Ploeg

Reageer