085-0494494

panel
Home > Evenementen > Verslag ICT & Logistiek (1/3): LISA

Verslag ICT & Logistiek (1/3): LISA

13 november 2015

Vandaag is de laatste dag van het event ICT & Logistiek. Wij waren op dit event aanwezig en doen in een drieluik verslag. Vandaag het eerste artikel: LISA.

Jan Timmerman, manager transport solutions bij Centric, gaat ons in deze sessie vertellen over slimme IT-oplossingen voor een toekomstbestendige logistieke sector. De presentatie begint wat algemeen, er wordt ons verteld dat het beter gaat met de transportsector, de consument steeds belangrijker is en aan het roer staat en dat marges onder druk blijven staan. Belangrijkste punt volgens Timmerman is dat de vraag van transport blijft groeien, maar hiervoor steeds minder middelen ingezet dienen te worden. Er is een groeiende behoefte om sneller informatie te delen, met de nadruk op het juiste moment. 

Gezonde bedrijfsvoering

Timmerman geeft aan dat veel vervoer momenteel nog steeds halfvol rijdt. Dit zou opgelost moeten worden door een veel hogere bezettingsgraad. Dit kan veel beter volgens Timmerman, en hierbij zou betere samenwerking de sleutel zijn. Hoe dit concreet opgelost kan worden en hoe Centric hier op in speelt, wordt echter niet duidelijk in het verhaal. 

De visie van Centric is dat er veel meer standaardisatie moet zijn in gegevensuitwisseling. Informatie moet gezien worden als een stekkerdoos, die dienen als connectoren om informatie snel te koppelen. Dit door een betere integratie van systemen en het beter migreren van deelsystemen in de cloud. Hier wordt het voorbeeld van Uber genomen als concept dat deze integratie goed heeft begrepen.. (Eerder werd dit voorbeeld ook genoemd bij een sessie van Exact Live 2015, lees hier dit verslag)

LISA

Transfollow, dat Centric mede ontwikkeld heeft, is een digitale vracht die er voor moet zorgen dat in de gehele keten geen papieren factuur meer nodig is. Maar hiervoor moet wel de gehele keten deze zelfde applicatie Transfollow gebruiken. Niet altijd handig en realistisch dus. De oplossing die Centric daarvoor gebouwd heeft is LISA (Logistics Information Service Application), een platform onafhankelijke app die papierloos transport mogelijk moet gaan maken. Chauffeurs installeren de app op hun smartphone, waarna LISA transportopdrachten naar deze devices verzendt. Volgens Timmerman koppelt  de app met vrijwel elk backoffice systeem, zoals TMS en ERP, en met de navigatiesoftware op de smartphones van chauffeurs.

Als de applicatie gedemonstreerd wordt, gaat dit wat minder soepel dan de bedoeling.. Bij het opstarten doet de smartphone en vervolgens teamviewer het niet. Het publiek wacht geduldig af. Als dit werkt wordt LISA opgestart, maar geeft gelijk aan: LISA is gestopt. Vervelend voor Timmerman, maar goed, het gaat ook om een demoversie. Uiteindelijk functioneert de app, en ziet het er allemaal erg overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en gemakkelijk uit.
Er kan in de app door chauffeurs automatisch worden genavigeerd, vragen worden gesteld over een opdracht, vrachtbrieven worden ingezien, foto’s van schades worden gemaakt etcetera. Elke van deze toepassingen is op zich niet heel vernieuwend, maar het oogt als een goede en overzichtelijke applicatie waar toepassingen uitstekend gecombineerd worden. Alleen het logo van de applicatie (zie hierboven) laat wat ons betreft wat te wensen over. 

Al met al een niet geheel vernieuwende, maar ook niet oninteressante eerste sessie van dit event. Volgende week verder verslag van ICT & Logistiek 2015.

Meer informatie over ICT & Logistiek?

Vragen over ERP of andere bedrijfssoftware?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.

Reageer