085-0494494

Home > Evenementen > Verslag webwinkel vakdagen 2016 (1/3): 4 trending topics in logistiek

Verslag webwinkel vakdagen 2016 (1/3): 4 trending topics in logistiek

22 januari 2016

Afgelopen woensdag bezochten we de webwinkel vakdagen 2016, in de Utrecht Jaarbeurs. Van deze beurs doen we in een drieluik verslag, met vandaag deel 1:

4 trending topics in logistiek in 2015

De e-commerce markt ontwikkelt zich in een razendsnel tempo. “PostNL probeert in deze dynamische markt de juiste keuzes te maken om u de tools te geven om bij te blijven”, lezen wij in het programmaboek van de webwinkel vakdagen 2016. De eer is aan Caroline Prick (productmanagement en business development E-Commerce producten bij PostNL) om ons voorbeelden te geven van hoe webwinkels door de juiste service kunnen blijven groeien. 

Prick benadrukt al vrij snel dat logistiek niet moet worden gezien als een kostenpost, maar als een kans. Een deel van deze kansen komend in deze sessie aan bod, aan de hand van een viertal trends. Dit zijn #sintenkerst #omnichannel, #onlinefood #samedaydelivery. Net als Prick bespreken we deze trends hieronder puntsgewijs. 

webwinkel vakdagen PostNL

#sintenkerst

Tijdens de feestdagen worden de meeste aankopen gedaan van het hele jaar. De online verkopen die in deze periode worden gedaan zijn gestegen met 45%. Prick illustreert deze groei (die alleen maar zal blijven toenemen) met een mooi voorbeeld. De Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf veranderen het warenhuis al jarenlang een aantal dagen in een gekkenhuis. Op het drukste moment waren er 28.000 bezoekers binnen. Dit klinkt veel, en dat is het ook. Maar als je dit vergelijkt met de website bol.com… Hier waren op het drukste moment van dit jaar 2 miljoen bezoekers (waarvan er 350.000 een aankoop deden). Voor de beeldvorming: dit is hetzelfde aantal mensen dat aanwezig was in Amsterdam tijdens de viering van de winst van het EK in ’88.

#omnichannel

In een artikel van de Volkskrant staat beschreven dat steeds meer online winkels, fysieke winkels openen. Voorbeelden van succesvolle webshops die dit doen zijn Neckermann en Coolblue. Dit omdat mensen toch de behoefte hebben een product te zien en/of aan te raken. De fysiek winkel als een extra service. 

Het belang van service aan klanten blijft toenemen. Prick noemt het voorbeeld de 9 straatjes, een website van een verzameling fysieke winkels in Amsterdam. Prick geeft aan dat de website veel meer is dan alleen een webshop, waar ze naast hun fysieke winkel spullen kunnen verkopen. Het is een groot deel van de marketingstrategie. Mensen kunnen  in de winkel kijken en online bestellen, of andersom. Met een goede snelle levering als service- en marketingtool. 

#onlinefood

Op dit moment wordt slechts 1,5% van het voedsel in Nederland online gekocht. Ondanks dit lage percentage groeit de online markt de laatste jaren met 55% per jaar. De vraag die Prick zich stelt is welke ontwikkeling (van welke organisatie) gaat zorgen voor de grote omslag. Net zoals waar de gratis retouren van Zalando in de schoenenmarkt zorgde voor een ommezwaai in de sector. Dit zorgde er namelijk voor dat de drempel tot online aankoop sterk verlaagde en de online verkopen stegen. Maar wanneer gaat dit gebeuren in de foodsector?

Een initiatief als de online supermarkt Picnic zou wel hier, volgens Prick, wel eens voor kunnen zorgen. Daarnaast zijn er ook nog vele andere foodbox concepten die voor een verandering in de markt kunnen zorgen. Om hierin mee te kunnen heeft PostNL boxen ontwikkeld die gekoeld vervoerd kunnen worden, met de aanvullende boodschap dat dit soort bedrijven er goed aan zouden doen mee te liften op het netwerk dat PostNL heeft liggen. 

#samedaydelivery

Prick stelt de vraag of er in de zaal webwinkels zitten die samedaydelivery aanbieden. Een enkele hand gaat omhoog. Daarna volgt de vraag wie er denkt in de toekomst gebruik van te gaan maken. 70% van de handen gaat omhoog. Een van de redenen dat de fysieke winkel nog bestaat, is dat mensen snel iets willen hebben. Daarnaast hebben mensen de wens om fysiek te kijken (afhankelijk van het product) en daarna thuis te laten bezorgen, zodat sleuren met spullen wordt vermeden. 

Snelle levering, of leveringen ’s avonds en in het weekend, kost vaak extra geld. Om dit door te rekenen aan consumenten is niet per se verkeerd. Volgens Prick willen veel consumenten in ieder geval de keuze hebben. Delivery as a Choice. Volgens Prick zou dit ook blijken uit cijfers (welke cijfers wordt niet duidelijk), bij extra bezorgopties stijgt de verkoop. 

Een verhaal met een duidelijk inzicht in welke logistieke uitdagingen liggen in de trends van 2015, die in 2016 zeker zullen doorzetten. Geslaagde eerste sessie op de webwinkel vakdagen 2016!

Meer informatie over E-Commerce?

Vragen over E-Commerce of andere bedrijfssoftware?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.

Reageer