085-0494494

panel
Home > CRM > 10 tips voor selectie van een CRM systeem

10 tips voor selectie van een CRM systeem

29 juli 2016

Het selecteren van het juiste CRM systeem is niet gemakkelijk. Er zijn vele CRM pakketten in de markt, maar welke is voor uw bedrijf geschikt? En hoe zorgt u voor een CRM selectie die u bij de passende leverancier brengt? We helpen u graag een beetje op weg en geven u een tiental tips!

1. Bepaal eerst het probleem dat u op wil lossen

Elk bedrijf heeft zijn eigen redenen om te zoeken naar (nieuwe) CRM software. Omdat er verschillende manieren zijn om CRM te gebruiken, moet u precies bepalen welk voordeel u hoopt te behalen, alvorens te gaan kijken naar een geschikte leverancier. 

2. Kijk niet alleen naar de naam

Kies niet gelijk de eerste de beste leverancier, simpelweg omdat u toevallig heeft vernomen dat andere bedrijven hier ook gebruik van maken. Of degene die op dat moment de beste deal aanbiedt. Elk bedrijf verkeert in een andere situatie, als een ander bedrijf een goede ervaring heeft met een leverancier, zal dit niet per definitie ook voor u ook zal gelden. Kijken naar soortgelijke bedrijven is een goed startpunt voor een oriëntatie, maar daar moet u het niet bij laten. 

3. Zoek naar een oplossing die uw probleem oplost

Als u zoekt naar het juiste CRM systeem, moet u focussen op het probleem dat u met de CRM software op wil lossen. Zorg ervoor dat u dit in het achterhoofd houdt door het gehele selectie- en implementatieproces heen. 

4. Maak een checklist met belangrijke producteigenschappen

Maak een checklist met eigenschappen die het product moet hebben om uw probleem op te lossen. Bijvoorbeeld, als uw bedrijf gefocust is om de marketingactiviteiten te verbeteren, moet u kijken naar software die helpt bij lead-generatie en contact met potentiële klanten. Als u graag de salesconversie wilt verhogen, zult u moeten kijken naar producteigenschappen die helpen om klanten die lijken te gaan kopen te prioriteren. 

5. Kies voor een flexibel programma

Ondanks uw belangrijkste doel, heeft elk bedrijf “speciale” klanten. Iedere klant staat namelijk in een ander deel van het verkoopproces. Wanneer u kiest voor het juiste CRM systeem, moet u er een kiezen die verschillende communicatie strategieën kan integreren en aanpassen, gebaseerd op de methoden en behoeften van uw bedrijf.

6. Zoek een programma dat u tijd zal besparen

Een van de grootste voordelen van een goed en passend CRM systeem is de mogelijkheid om tijd te besparen in de communicatie met de klant. Zorg er dus voor dat het programma van uw keuze dit in ieder geval ook echt doet!

7. Hou conversie in het achterhoofd

Elk bedrijf wil meer verkopen dan het al doet. Dus ook als de unieke uitdaging van uw bedrijf in een ander gebied ligt dan CRM, moet u overwegen hoe deze verbeteringen impact zullen hebben op de overall sales. Daarnaast helpt het de nadruk te leggen op aspecten die op een positieve manier impact hebben op de sales. 

8. Zoek naar een programma dat snel resultaat toont

De timing van communicatie kan hét verschil maken bij lead generatie en sales conversie. Goede CRM software maakt het mogelijk om leads te kwalificeren en helpt de juiste communicatie aanpak te bepalen. 

9. Zorg voor gebruiksvriendelijke software

Als u en uw team niet goed met de software om kunnen gaan, bijvoorbeeld omdat deze ingewikkeld of niet gebruiksvriendelijk is, schiet het zijn doel voorbij. Het zal extra tijd gaan kosten in plaats van opleveren, waardoor punt 7 in het gedrang komt. 

10. Houd de belangrijkste doelen van het bedrijf in het achterhoofd

Bij de selectie van de juiste CRM leverancier, moet u blijven nadenken over de doelen die uw bedrijf stelt en in welke mate u uw bedrijf nog wilt laten groeien de komende jaren. Houd in uw achterhoofd dat CRM software hier een belangrijk bijdrage aan moet gaan leveren. 

Meer informatie over CRM?

Vragen over CRM of andere bedrijfssoftware?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.

Reageer