085-0494494

Home > E-COMMERCE > Verslag Webwinkel Vakdagen 2017 (Deel 2/2)

Verslag Webwinkel Vakdagen 2017 (Deel 2/2)

27 januari 2017

Afgelopen week bezochten we, net als vorig jaar, de Webwinkel Vakdagen. Deze editie van de e-Commerce beurs te Utrecht, wist ruim 11.000 bezoekers te trekken. 

We liepen rond, gaven onze ogen de kost, en woonden een viertal keynotes bij. We doen hiervan verslag in twee delen: gisteren stond deel 1 online, vandaag lees je deel 2.

De omni-channel realiteit

We komen bijtijds binnen in een van de grotere keynote zalen van de Webwinkel Vakdagen. Als we gaan zitten is de zaal nog zo goed als leeg, en dit blijft zo tot Jean-Paul Chauvet de keynote start. Hij vertelt dat zijn bedrijf Lightspeed het als missie heeft gesteld om “steden te redden”. Hij licht toe dat hij hiermee bedoelt dat in de binnensteden steeds meer kleine bijzondere retailers worden opgeslokt door de giganten. Omdat de gezelligheid van binnensteden vooral gevormd worden door de kleine retailers, moeten deze geholpen worden te blijven bestaan. 

Dat kleine retailers het lastig hebben komt volgens Chauvet grotendeels door het gebrek aan online zichtbaarheid. Ter illustratie: toen hij zich online ging oriënteren op een elektrische fiets, begon hij te zoeken op google. Uiteindelijk kwam hij bij een Solex terecht, werd online verwezen naar een winkel in zijn stad Montreal, waar hij de fiets uitprobeerde en vervolgens aanschafte. Inclusief extra accessoires . Een paar maanden later kwam hij er echter achter dat een winkel vlak bij zijn huis precies dezelfde fiets verkocht. Had hij dit geweten, had hij de fiets vanzelfsprekend daar aangeschaft. Conclusie: deze winkel verloor een verkoop omdat ze geen goede online zichtbaarheid hadden. 

De weg naar een aankoop is zelden direct

Het is een misperceptie dat klanten een winkel in komen lopen, zonder te weten wat ze zoeken. Natuurlijk, dit gebeurt, maar de meeste klanten weten wat ze komen kopen en hebben zich vooraf georiënteerd. 87% van de klanten heeft zich namelijk online georiënteerd alvorens naar de winkel te gaan. Hierdoor is ook voor fysieke winkels een sterke online aanwezigheid nodig.

Volgens Chauvet zijn er drie verschillende soorten retailers: 

  1. Retailers zonder online winkel: met als gevolg verlies van veel potentiële klanten
  2. Retailers die via meerdere kanalen verkopen, maar deze kanalen niet hebben geïntegreerd: met als gevolg een missende consumentenbeleving, mogelijke fouten in de back-office en gemiste sales. 
  3. Retailers met een slecht geïntegreerde offline en online winkel. 

Chauvet noemt er drie, maar vergeet de vierde. Want er zijn zeker wel retailers te noemen die dit goed integreren. Sterker nog, Chauvet noemt later in zijn presentatie nog een aantal van deze bedrijven (natuurlijk niet heel toevallig klanten van Lightspeed).

Besturen van de Ondertussenheid

De laatste keynote die we vandaag bijwonen is van Eduard de Wilde, directeur van VODW en deelnemer in de expertgroep Digitale Transformatie. Hij verteld ons hoe je als “klassiek” bedrijf succesvol kan reageren bij digitale disruptie.

In het verleden waren er vooral lineaire ontwikkelingen voor bedrijven en daardoor betrekkelijk overzichtelijk. Tegenwoordig gaat het om exponentiële ontwikkelingen, techniek gaat razendsnel. Voor grote, traditionele en logge organisaties is het lastig geworden om hier op te reageren. Door veel verschillende managementlagen duurt het lang voor beslissingen kunnen worden genomen, en hierdoor wordt het lastig snel op nieuwe ontwikkelingen te reageren. Het is daarmee dus ouderwets geworden een bedrijf lineair aan te sturen, er moet veel sneller beslist kunnen worden. Het is daarom van belang om lineair te leren denken Zie ook afbeelding hieronder.

Digitale transformatie vraagt om innovaties op 3 verschillende niveau’s:

  1. Optimaliseren van bestaande business.
  2. Ontwikkelen van nieuwe producten, diensten en services. 
  3. Ontwikkelen van nieuwe business modellen. 

Niveau 1 levert op de korte termijn resultaat. Niveau’s 2 en 3 zorgen ervoor dat het bedrijf kan overleven in de toekomst. Dit laatste komt voort uit het scenarioplan en de visie van het bedrijf. Het is daarom van belang om een heldere visie te formuleren die richting geeft aan te ontplooien initiatieven, en daarnaast medewerkers inspireert. Een beetje transformeren bestaat niet, volgens de Wilde. En voor een transformatie is synergie nodig. Creëer daarom ruimte voor mensen, fouten, nieuwsgierigheid, creativiteit en risico’s. Ga iemand niet meteen afbranden als deze iets probeert en het mislukt, zoals zoveel gebeurt in lineaire aansturing. Gun iemand de vrijheid en het C-level van een organisatie moet deze risico’s aanvaarden. Het bedrijf zal wellicht in de transformatie door een dal kunnen gaan, maar de kans is groot dat je hier sterker uit komt, zie ook de afbeelding hierboven. 

Om deze laatste woorden te versterken eindigt hij de presentatie met de woorden: “Alleen degenen met moed, leiderschap en visie zullen slagen.” 

 

Meer informatie over e-Commerce?

Vragen over e-Commerce of andere bedrijfssoftware?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.

Reageer