085-0494494

panel array(0) { }
Home > FAQ > Wat is het verschil tussen CRM en ERP?

Wat is het verschil tussen CRM en ERP?

ERP en CRM vertonen veel overeenkomsten, maar dienen beiden een verschillend doel. Beiden bieden medewerkers van een organisatie de mogelijkheid om informatie binnen de organisatie te delen en coördineren, terwijl beiden tegelijkertijd het management inzicht geven in rapporten en vooruitzichten gebaseerd op de data in deze systemen.

Vul de ERP-keuzehulp in

Een organisatie kan haar winst op twee manieren verhogen:
1) Het verhogen van de omzet
2) Het verlagen van de kosten
Als je deze twee als tegengestelde ‘krachten’ ziet dan is het voor een organisatie logisch om deze twee krachten separaat te managen:
1) Klanten en verkopen worden via een CRM systeem gemanaged.
2) Medewerkers en productiviteit

De meeste startende of groeiende ondernemingen hebben meestal geen uitgebreide en geïntegreerde systemen nodig om hun workflows te beheren. De echte uitdaging ligt in het vinden van de eerste klanten en het bewijzen van het business model.
Toch, aangezien acquisitie een aanzienlijke kostenpost is voor deze bedrijven, is een systeem dat Marketing, Sales, Contact Management en Customer Support combineert van grote waarde.
Verder zal een goed CRM systeem je ondersteunen bij de omzet forecast door de voortgang van je pipeline bij te houden.

Zodra een onderneming een kritieke massa heeft bereikt, een bepaalde mate van stabiliteit, dan wordt kostenbesparing een effectievere manier om winst te verbeteren dan door de omzet te verhogen. Het is immers eenvoudiger om 5% kosten te besparen dan de omzet 5% te laten groeien. Een andere uitdaging voor een groeiende onderneming is gebrek aan organisatie en overzicht, waardoor het risico op kostbare fouten en een lage klanttevredenheid toeneemt. Vaak is dit het punt waarop een onderneming gaat kijken naar (de mogelijkheden van) een ERP systeem.
– Een ERP systeem helpt bij het standaardiseren van bedrijfsprocessen en zorgt ervoor dat informatie gestructureerd en bruikbaar blijft.
– Door het gebruik van een ERP systeem kunnen medewerkers binnen een organisatie vanuit een centraal punt informatie raadplegen, opslaan en delen.
– Het management binnen een organisatie gebruikt een ERP systeem voornamelijk om inzicht in de organisatie te krijgen. Verder ligt de echte waarde van een ERP systeem in het ontdekken van mogelijkheden tot verbetering van de efficiëntie en productiviteit, wat de uitvoering van de bedrijfsstrategie ondersteunt.

Meer informatie over CRM of ERP?

Oriënteert u zich op CRM of ERP software?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.